HomeStiriStiinta › Venus se va interpune intre Pamant si Soare ... si e cu ghinion

Venus se va interpune intre Pamant si Soare ... si e cu ghinion

5 iunie 2012 | 09:29
Planeta Venus va tranzita Soarele iar acest eveniment va putea fi observat si de pe pamant daca nu ploua, pentru ca atentionarea cod galben de ploi incepe tot azi, intr-un eveniment astronomic care a fost inregistrat doar de sase ori in istorie, ultima data chiar inainte de tsunami-ul din 2004.
Venus se va interpune intre Pamant si Soare ... si e cu ghinion
Mica planeta Venus, denumita popular Luceafarul, va aparea ca un punct negru pe suprafata Soarelui care este de aproximativ 100 de ori mai mare si mai stralucitoare. Avem posibilitatea sa ii observam traictoria prin fata Soarelui doar pentru ca este mult mai aproape de Pamant (aproximativ 25 de milioane de kilometri), spre deosebire de Soare care se afla la 93 de milioane de kilometri. Cu toate acestea, Luceafarul va parea un mic cos pe fata Soarelui.

Inregistrat pentru prima data in 1639, evenimentul a condus la o initiativa globala intre 120 de tari in incercarea de a stabili distanta dintre Pamanat si Soare in 1716. A fost primul exemplu de cooperare mondiala intre observatori care erau preocupati de stiinta moderna. Cel care a avut aceasta initiativa nu este nimeni altul decat Edmond Halley, astronom britanic care a descoperit cometa care ii poarta numele.

Evenimentul se produce rar din cauza ca orbitele Pamantului si a planetei Venus sunt inclinate, motiv pentru care Luceafarul trece ori mai sus, ori mai jos, de linia de observatie dintre planeta noastra si Soare.

Acelasi eveniment inspira si vrajitorii, care profita de ocazie pentru a explica ca nu aduce decat ghinion. De ce? In 1639, evenimentul a fost descoperit de catre un tanar numit Horrocks in varsta de numai 22 de ani care a murit din cauze necunoscute doi ani mai tarziu. Chiar si Halley a avut de suferit de pe urma initiativei sale de a descoperi distanta de la Pamant la Soare incercand sa calculeze folosindu-se de tranzitia planetei Venus. El a realizat ca momentul de tranzit observat din anumite locuri de pe glob ar putea da astronomilor cifre comparative pentru a calcula distanta pana la Soare. Astfel, in 1769 el astepta de opt ani evenimentul pe care l-a ratat din cauza norilor si intrors dezamagit acasa a descoperit ca a fost declarat mort, sotia s-a remaritat cu altcineva care ii consumase toata averea pe care o mai avea.

Nici un comentariu